Photo by Glen Jackson on Unsplash

Photo by Glen Jackson on Unsplash

[social_share style=”bar” align=”horizontal” heading_align=”inline” text=”” heading=”” facebook=”1″ twitter=”1″ google_plus=”1″ linkedin=”1″ pinterest=”0″ link=”” /]

4 Tips om na je vakantie soepel te schakelen naar een gezonde leefstijl

Ik krijg vaak te horen dat mensen het na de vakantie zo ontzettend moeilijk vinden om ‘de draad’ weer op te pakken. Ze willen het liefst ‘de schade’ niet weten, maar vinden dat ze het toch onder ogen moeten zien. Wat ik me van vroeger herinner is dat ik altijd al een inschatting deed voordat ik erop ging staan, de weegschaal, maar hoe ik het ook wende of keerde het was altijd een telleurstelling. En je zou denken dat het motiverend werkt, maar de emoties die het teweeg bracht gaven een averechts effect.

Tegenwoordig maak ik me niet meer druk om mijn gewicht, zelfs niet na de vakantie. Terwijl mijn leefstijl in de vakantie ook echt wel wat te wensen over laat. Ik vind het heerlijk om weer mijn eigen dingetjes te kunnen eten en kan makkelijk mijn eigen ritme weer op te pakken, omdat ik weet hoe goed dat voelt.

Ik geef je 4 tips om ook na de vakantie soepel te schakelen naar een gezonde leefstijl.

  1. Maak voordat je op vakantie gaat nog een boodschappenlijst

Wanneer je terug komt van vakantie staat er al genoeg te doen. De vakantie spullen moeten weer opgeruimd worden en je hebt een berg was en strijk. Om dan ook nog eens na te denken over wat je de komende week allemaal wilt eten… Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk en zorg dat je boodschappenlijst klaar ligt als terug komt van vakantie.

Super relaxed, écht waar! Je hoeft alleen nog maar je briefje te pakken en naar de winkel te rijden en voilà jouw week kan weer helemaal gezond starten.

Daarnaast geef je jouw gedachten zo geen kans om uitstel excuses te verzinnen wanneer je terug komt van vakantie, want we weten allemaal hoe goed we daar in zijn ;-).

  1. Ga niet crashen

Het is de grootste fout die gemaakt wordt, een vermageringsdieet starten als je terug komt van vakantie. Wat een straf! Jij en jouw lichaam verdienen echt beter. Daarnaast brengt het hoogstens korte termijn geluk als het je überhaupt lukt om je gedachten die in opstand zullen komen niet op te volgen.

Ook is gebleken dat we meer gaan eten tijdens de vakantie als we weten dat we bij terugkomst veel dingen niet meer mogen.

  1. Pak direct je ritme op

Beter haal je dus meteen de boodschappen volgens het lijstje dat je al had gemaakt en let je vooral op dat je je normale ritme van 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes op pakt.

En je mag daarbij echt nog wel mild zijn voor jezelf. Misschien heb je nog een paar dagen vrij en ga je nog een keer uit lunchen of bij vrienden een wijntje drinken. Prima toch. Maar houdt je aan de avondmaaltijden die je gepland had en de hoeveelheid maaltijden en tussendoortjes als genoemd.

  1. Stel het wegen nog even uit

Het is natuurlijk heel goed als je onder ogen kunt zien hoe het er voor staat en je het kunt accepteren als je je rottig voelt wanneer het tegenvalt, zonder iets met dat gegeven te hoeven doen. Maar als eten voor jou al jaren een strijd is dan is dit echt nog een stap te ver. De kans dat het tegenvalt en je overmeesterd wordt door emoties is groot en dat wakkert de strijd met eten alleen maar aan.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.