Emotie eten

[social_share style=”bar” align=”horizontal” heading_align=”inline” text=”” heading=”” facebook=”1″ twitter=”1″ google_plus=”1″ linkedin=”1″ pinterest=”0″ link=”” /]

Emotie eten, zo ga je ermee om.

Voel jij je weleens een zwakkeling omdat je emoties je eetpatroon beïnvloeden, waar je telkens achteraf zo van baalt? Dan besef je misschien nog niet dat het heel normaal is dat eetgedrag is gerelateerd aan emoties.

Eten betekend naast voeding ook warmte, geborgenheid, troost en voldoening. Dat ervaar je vanaf het moment dat je geboren wordt en je veilig en warm in de armen van je moeder borst- (of fles) voeding krijgt. Je ontvangt daar direct voeding, warmte, geborgenheid en voldoening en niet veel later ook troost. Je bent dus niet zwak, in tegendeel, je bent een volkomen normaal mens. Je hebt emoties, net als ieder ander. Gelukkig maar.

Misschien denk je nu, gelukkig maar? Meent ze dat nou?

Absoluut! Ze horen eenmaal bij het leven. Ze worden pas tot een probleem als we ze zien als een last en we ze om die reden willen vermijden. Zoals wanneer je je enorm verdrietig voelt, je alleen thuis bent en je begint te zoeken in de voorraadkast naar iets lekkers om je te troosten. Het eten zal je verdriet niet oplossen, het is alleen even verdoofd. Maar moet dit verdriet wel opgelost worden?

Dat er situaties in je leven voorkomen die je verdrietig maken is heel normaal. Dit verdriet hoeft helemaal niet opgelost te worden, want het zal net als alle andere emoties vanzelf weer voorbij trekken. Dit kun je zelf ervaren door te leren je emoties er gewoon te laten zijn.

Vervelende emoties zijn niet slecht, het zijn geen boosdoeners. Ze geven juist een signaal af. Het signaal dat het tijd is om even wat gas terug te nemen en jezelf wat rust en ontspanning te gunnen.

Wanneer je problemen met eten en je gewicht voorgoed achter je wilt laten, dan is het heel belangrijk dat je beter leert omgaan met emoties. Dat doe je door:

  • Je emoties (beter) te leren herkennen
  • Je emoties te leren accepteren ofwel ze gewoon er te laten zijn

Dat kun je oefenen door de eerstvolgende keer dat je een moeilijk moment hebt een korte pauze in te lassen, een paar keer diep in en uit te ademen en jezelf vervolgens de volgende vragen te stellen, voordat je tot enige actie over gaat:

  • Wat speelt er op dit moment? Wat is er aan de hand?
  • Welke gedachten heb ik?
  • Welke emotie(s) heb ik?
  • Waar heb ik op dit moment werkelijk behoefte aan? Wat heb ik nodig?

Bij de laatste vraag kom je er achter welk signaal je hebt ontvangen. Dit kan in iedere situatie en bij iedereen anders zijn, maar vaak is de werkelijke behoefte iets in de trant van rust, een vriend of vriendin om mee te praten, een moment voor jezelf, frisse lucht, een bed, bad of douche etc etc.

Ik ben benieuwd wat jij ontdekt wanneer je dit toepast. Wil je het me laten weten?

Wil je meer weten over hulp bij grip op emotie eten en eetbuien, neem vrijblijvend contact met me op. Ik luister graag naar je verhaal om samen te kijken wat een goede stap voor jou zou zijn op dit moment.

Groetjes,

Kim Mijland
info@w-eetbeter.nl

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.