Photo by Mitchell Orr on Unsplash

Photo by Mitchell Orr on Unsplash

Waarom letten op wát je eet de worsteling met je gewicht in stand houdt

In de tijd dat ik altijd maar vond dat ik moest afvallen, was ik de hele dag met eten ‘bezig’. Pfff, wat werkte dat averechts. Ik dacht de hele tijd ‘wat mag ik dadelijk eten?’ Een tijdje ging dat dan goed en dan opeens liet mijn discipline me in de steek.

Dan wilde ik weer ‘gewoon’ een keertje eten wat ik altijd at. Eén keertje mocht ik toch wel een boterham met hagelslag. Dat werd er dan 1 die driedubbel belegd was. Vervolgens zei mijn verstand: ‘Ik mag geen zoet op mijn brood’, ‘ter compensatie van gisteren mag ik geen tussendoortjes’, ‘ik mag geen traktatie’, ‘ik mag maar één keer opscheppen’…  Hoe strenger ik werd hoe moeilijker het was om vol te houden.

Die ‘strijd’ bracht veel frustratie en maakte me steeds ongelukkiger.  Het is al meer dan 10 jaar geleden gelukkig. Mensen die ik nu begeleid herkennen zich vaak in dit verhaal. Misschien rijst er bij jou ook herkenning op. Lees dan zeker even verder. Ik geef je 3 belangrijke tips voor meer controle op je eetgedrag.

Hoe zet je de knop om?
Om te kunnen eten en genieten zonder strijd en een lijf te creëren waar jij je goed in voelt is het nodig een andere kijk te nemen op je eetpatroon. Stop met de focus te leggen op wat je wel en niet mag eten. Op de lange termijn brengt dit je niet naar een beter eetpatroon. Je bent namelijk meer dan een lichaam dat eten nodig heeft. Zo speelt eten bijvoorbeeld ook een grote sociale rol in ons leven, denk aan alle feestdagen, samen zijn met familie en vrienden, samen eten. En eten geeft direct energie, waardoor het redelijk natuurlijk is om troost te zoeken in eten als je je eenzaam voelt, depressief of verveeld bent. Verdiep je daarom liever in waarom je eet.

Mijn top 5 van slechte eetgewoonte
Toen ik meer bewust was van wanneer en waarom ik at, ging ik pas echt veranderen. Ik benoemde ze tot mijn ‘slechte’ gewoonten. Stiekem wist ik dit al, maar het leek of ik het eerder niet wilde zien. Dit was mijn top 5 van slechte eetgewoonten:

  1. Eten uit verveling (even niets om handen, wat ligt er ook al weer in de kast?)
  2. Eten omdat het sonde is om weg te gooien
  3. Eten tot de zak leeg is (dan had ik er verder die week geen last meer van)
  4. Snel (te veel) eten (want erg honger)
  5. Nog een keer opscheppen (omdat er nog genoeg over was)

3 Tips om  meer controle te krijgen over je eetgedrag

1. Maak jouw eigen top 5 van ‘slechte’ redenen om te eten. Stel jezelf de volgende vraag op het moment dat je een verlangen voelt om te eten:

  • Heb ik écht honger? (dus een echte knor in je maag)
    Is het antwoord nee? Beantwoord dan de volgende vragen (noteer ze):
  • In welke situatie bevind ik me?
  • Wat is de aanleiding om te eten? (of als je je daar nog niet helemaal bewust van bent: wat zou deze kunnen zijn? Had je even niets te doen?, was je moe?, was iemand anders aan het eten?, zocht je troost?)

Merk je een terugkerend patroon? Zijn er gewoonten die je graag anders zou willen zien? Maak daar je top 5 van.

2. Kies 1 slechte gewoonte die je direct gaat veranderen. Door met alles tegelijk aan de slag te gaan, maak je het jezelf veel te moeilijk. Stap voor stap is behapbaarder en vergroot de kans op succes.

3. Maak een als-dan plan. Waar heb ik werkelijk behoefte aan op het moment dat die gewoonte zich voordoet? (bv. iets te doen hebben indien je je verveelde, een warm bad nemen als je moe was of een luisterend oor als je troost zocht)

Vul in:
Als ik het verlangen voel om te gaan eten als ……, dan ga ik ….

BV.:
“Als ik het verlangen voel om te gaan eten als ik me zit te vervelen, dan ga ik een blokje om lopen” of

“Als ik het verlangen voel om te gaan eten als ik me moe voel, dan zet ik een kop thee en sluit 5 minuten mijn ogen”

Het veranderen van ingesleten gewoonten kost tijd en training. Maar ik kan je beloven, dat wanneer jij ook 80% van de tijd grip hebt op jouw eigen ‘slechte’ redenen om te eten, er een grote verandering optreedt!

Ik ben benieuwd van welke ‘slechte’ gewoonten jij je meer bewust bent geworden en met welke je als eerste aan de slag gaat.


Wil je je verder ontwikkelen om grip te krijgen op je gewicht zonder het gevoel te hebben dat je op dieet bent? Kijk hier om te zien wanneer er een nieuwe groep met ‘Uit de Dieetvalkuil’ start.

Of  maak kans op een gratis sessie met mij, waarin ik je help met het bepalen van je vervolgstappen. Er zijn elke maand een aantal plaatsen vrij voor gesprekken met mensen die worstelen met hun gewicht. En die serieus willen verandering om hun doel dichterbij te halen.
Komt dit voor jou op het juiste moment? Klik dan hier en maak kans op zo’n gratis sessie.

This entry was posted in Afvallen, Uit de Dieetvalkuil and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.